Olcsó chopper: a Keeway Superlight 125

A Keeway Superlight 125 bizonyítja, hogy egy olcsó chopper teljesen ésszerű választás is lehet a kényelmes, nyugodt motorosok számára.

Olcsó chopper: a Keeway Superlight 125

A CagerOnTwoWheels Youtube csatornán van egy remek ismertető a Keeway Superlight 125 típusról, amelyet a videós a saját motorja, tehát mélyebb gyakorlati tapasztalatai alapján készített. Ez a motor egy kisköbcentis chopper, amelyet a Benelli tervezett európai igények szerint, és a kínai márkák között jobb minőségűként ismert Keeway név alatt gyártanak, illetve forgalmaznak. (TL;DR motorkerékpár-történelem: a Benelli és a Keeway is a kínai Geely Holding Group tulajdonában áll, ugyanakkor a Benelli továbbra is Olaszországban működik.)

Csinos külső

Első ránézésre egész pofás darabról van szó; a kis motort nagy testbe csomagolták, így automatikusan mindenki vaskosabb köbcentire számít. Habár a hardcore chopperbarátok valószínűleg eretnekséget ordítanak, ennek a koncepciónak van értelme: ez egy mutatós motor a kényelmes sofőröknek, így felesleges a nagy erőgép alá. Cserébe viszont szép, keveset eszik és egyszerű, mint a faék.

Gyakorlati tapasztalatok

Amit az erőműről tudni kell, hogy ez egy karburátoros motor elektronika nélkül, kis teljesítménnyel. A choppert kényelmes vezetni, mert jó a súlypontja és jó a kormánya, ugyanakkor figyelni kell erre a kis teljesítményre, mert például indítás után a nagy gáz le is fullasztja. Csak 8 lóerő körül van a 125-ös motor ellenére, így lomha, viszont mivel chopperről van szó és kényelmes irányítani, így a vezetési élmény igen kellemes. A fogyasztás jó, gazdaságos, 2,8 – 3 körül van. Enyhe emelkedőn hetvennél már érezhető volt az erő hiánya, de normálisan tartotta a tempót. A végsebesség körülbelül 110-120, így fel lehet vele menni az autópályára, de problémás lesz. Egy használt Superlight tulajdonos ismerősöm megerősítette ezeket az információkat, ugyanakkor hozzátette, hogy a 70-80-as utazótempó az alföldi utakon gyönyörűen tartható a motorral.

A Youtube ismertető szerint az ülés nagyon puha, ami pluszban elnyeli a bukkanók hatását, ugyanakkor hosszú távon benne van a pakliban, hogy elüli a fenekét az ember. Viszont az ülőpozíció egy kicsit eltér az átlagos chopperektől, így itt nem annyira probléma.

Ismeretei szerint a Keeway kevés kínai motormárka egyike, amely hosszabb távon is nagyjából megbízható tud lenni, anélkül, hogy szétesne a gép. (Persze csak úgy, ha a tulajdonos elvégzi a fent említett ellenőrzést és megerősítést, és nem hajtja túl a motort a bejáratós időszak alatt.)

Problémák, amelyekről előre tudni kell

Gumik: elöl 110, hátul 130, 16”-os kerekeken, normál méretűek. A gyári Cordial márkájú gumik rendkívül rossz minőségűek és életveszélyesek nedves úton vagy esős időben a Superlight fórumok információi alapján.

Lámpa: a gyári első lámpa nagyon gyenge és megbízhatatlan.

Tükrök: a tükrök nagyon rossz szögben állnak, beállítva is alig lehet valamit látni velük.

Gyújtógyertya: a gyári nagyon rossz minőségű, cserélni kell.

Ami viszont előny, hogy egy nagyon olcsó motor és bár bizonyos részeit cserélni kell, könnyen elérhető és szerelhető mindene, így a testreszabhatósága is nagyon jó. A videó készítője említette, hogy sokat átépítenek, egyéni igényekre szabnak.

A kínai minőség

Bár ahogy említettem, a motort a Benelli tervezte európai elvárások szerint, ugyanakkor Kínában gyártják, ez pedig sajnos a minőségellenőrzés terén gondokkal jár. A legáltalánosabb problémát a gyárilag laza csavarok és rögzítések jelentik, így vásárlás után a tulajdonosnak az egész motort át kell nézni és mindent meg kell húznia rajta.

A videóban szereplő motoron a kereskedésben meghúzták a legtöbb csavart és rögzítőt, az egyiket viszont elfelejtették, és majdnem kézzel be tudta csavarni a készítő. Egy másik probléma a laza hátsó kerék volt, ami miatt a hátsó kerék féloldalasan állt. Elvileg megjavították, de a készítő még mindig úgy érezte, hogy egy kicsit az egyik irányba húz a motort.

A váltó nem igazán szeretett üresben vagy másodikban lenni az első néhány kilométer alatt. Szokatlan volt számára, hogy ennek a motornak a drágább és profibb márkákkal szemben van valódi bejáratós időszaka, de ez nem volt annyira vészes gond. Az előbb említett Superlight tulaj ismerősöm hozzátette, hogy a váltót meg kell tanulni érezni: az N-1-2 között el lehet tévedni, ha még nem gyakorolta be az ember.

(Ha egyébként rákeresel a “cheap chopper” kifejezésre, akkor a cikk megjelenése idején az alibaba oldala az első találat – az árakat elnézve ott bőven lehet olyan motorokat találni, amelyeket a megbízhatóság puha ölelése helyett vaskosabb izgalmakat kínálnak az elhagyott alkatrészek számát nézve.)

Keeway Superlight 125 specifikációk

Az adatok a hivatalos magyar Keeway honlapról származnak, az információk és az ár a cikk megjelenése idején aktuális új modellekre vonatkoznak (2022 Q2):

Új ára: 

  • 888 900 forint,

Adatok:

  • Motor: egyhengeres, négyütemű, léghűtéses, (az aktuális modelleknél már injektoros gyújtást ír a Benelli felülete),
  • hengerűrtartalom: 124 köbcentiméter,
  • furat x löket: 56.5 x 49.5 mm,
  • névleges teljesítmény: 7,3 kW / 9000 RPM,
  • maximális nyomaték: 8 Nm / 6000 RPM,
  • fékek: első és hátsó tárcsafék,
  • indítás: önindító és berúgókar,
  • hajtás: lánc,
  • tanúsítvány: Euro 5,
  • váltó: manuális 5 fokozatú,
  • váz: hegesztett acélcső.

Méretek:

  • első gumi: 110 x 90-16,
  • hátsó gumi: 130 x 90-15,
  • hossz: 2260 mm,
  • magasság tükrök nélkül: 1110 mm,
  • szélesség tükrök nélkül: 800 mm,
  • hasmagasság: 120 mm,
  • tengelytáv: 1440 mm,
  • önsúly: 134 kilogramm,
  • menetkész önsúly: 162 kilogramm,
  • terhelhetőség: 181 kilogramm,
  • tank: 15 liter.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.