Bejegyzésünkben visszatér B, aki az autóvásárlás kapcsán megosztja gyakorlati tapasztalatait az ügyfelekről és a Dacia, illetve a Renault márkákról.
Előzmény: tapasztalatok a használt autó vadászat kapcsán
Milyen az átlagos magyar autó vásárló?
Z: Milyen fő csoportokra osztanád az új autó vásárlókat, akikkel találkozol? Milyen rétegnél milyen mentalitás a domináló?
B: A Daciával kapcsolatban árérzékeny, alacsonyabb egzisztenciával rendelkező, kis igényű emberek leginkább az ügyfelek. Tudják, mit vesznek és sok esetben tisztában vannak vele, hogy ennyiért ez jár. Nem igazán kötnek bele a minőségébe az autónak, vagy hogy ez és ez miért így van.
A Renaultnál már megjelennek az ennyiért-már-elvárok valamit típusúak. Ahogy megyünk feljebb árban, ott már a hozzáállás is átugrik a ló másik oldalára. Nem vészes az arány és még így is szerencsére kedvesek, megértőek és normálisak a vevők. De van ellenpélda is, amikor ő az autó árával megvette az egész kereskedést és neki mindent lehet, lehetőleg tegnapra.
Mik a pozitívumok?
Z: Az utóbbi időben ugye az internet látványosan befolyásolta a vevői mentalitást. Vagy nem? Milyen pozitív trendeket látsz napjainkban a vevők kapcsán?
B: A pozitív trend az, hogy utánaolvasnak a dolgoknak, sokat tájékozódnak a vásárlás előtt. Céltudatosabbak és tudják, mit vesznek, vagy mit szeretnének venni. Az első kapcsolatfelvételt és az információcserét ez mindenképp segíti. Nem kell felmérnünk és ajánlanunk szinte soha, mert tudják miért jönnek és mit tud az autó. Egyből rá lehet térni a komolyabb, részletesebb dolgokra.
Mik a problémák velük?
Z: És a negatívumok?
B: A negatív része az, hogy a rossz hír sokkal gyorsabban terjed, mint a jó. Év elején, amikor megindult a Duster értékesítés, már akkor írták fórumon, hogy fél év a várakozási idő, amikor még mi sem tudtuk a kereskedésben. Ráadásul a belsős csoportban Facebookon nem mindig a legtájékozottabb ügyfél írja le a véleményét, tapasztalatát.
Nem az igazság van megjelenítve, hanem egy belső szűrő után van kijelentve valami. Valóban igaz, hogy a modellekre várni kell, de nagyban függ a felszereltségtől, típustól, illetve leginkább a motortól. Mivel most volt nyáron az átállás, ezért minden márkánál korlátozott darabszámban érhetők el az autók, de nem igaz, hogy mindenre hónapokat kell várni. Ezt tényleg csak az adott márkakereskedő tudja megmondani egy-egy adott autó típusra.
Az év vége felé bevált Renault taktika, hogy teleszórják a kereskedéseket, így akkor érdemes érdeklődni, hátha lesz készleten egy pont olyan autó.
Ésszerűek általában az igényeik?
Z: Ironikus dolog, hogy pont egy több millió forintnyi vásárlás kapcsán hőbörögnek, türelmetlenkednek néha a vevők.
B: A felgyorsult életünk miatt már mindenben elvárjuk, hogy azonnal történjen, még a nagyobb volumenű vásárlások során is. Le lehet rendezni egy autó átvételét egy hét alatt is, ha leteszik készpénzben a vételárat és készleten van, valamint nincsen rajta semmi plusz tartozék. De ez a ritkább eset.
Z: Szóval, azt mondod, hogy azért nagyrészt ésszerűek az igényeik?
B: Úgy gondolom, hogy igen. Szeretik az autóinkat, elégedettek. Egy megbízható társ tud lenni a hétköznapokban. Tényleg nincsen bennük semmi olyan, ami elromlana vagy ha igen, ne lehetne gyorsan javítani.
Személyes tapasztalatod szerint mire van a legnagyobb igény autó és extra terén?
„A megbízható motor”, még mindig ez a sláger. A nők esetében a szín és a belső, meg az ülésfűtés szinte mindig az elsők közt van említve. Általánosságban extraként pedig ezek:
- a klasszikus tempomat,
- tolatóradar, illetve most már tolatókamera is,
- digit klíma,
- navigáció,
Ha ennyi extra lenne csak az autókban, a többi nem is érdekelné őket.
Z: A tolatókamerával kapcsolatos megnövekedett igény zene füleimnek.
B: Azért 10-ből 4 ember körülbelül még mindig azon az állásponton van, hogy tudok én tolatni… Renaultban ezek a dolgok már kvázi szériafelszereltséget jelentenek.
Szerinted mire adnak túl keveset a magyarok autóvásárlás kapcsán?
B: Új autó eladásnál a színt, mint opciót, előszeretettel dobják el. Kár, mert a metálfényezés tartósabb tud lenni.
Nagyobb baj, hogy a javítási költségeket nézik minden mögött, tehát a szervízére nem akarnak költeni. Valamint a plusz garanciát sem szokták választani.
Sokan 10-12 évre terveznek velük, de mégsem akarnak sokat rákölteni a tankoláson kívül. Illetve még a tisztaság! Ez mondjuk nekem a vesszőparipám, hogy rengeteg autó mocskos, büdös, szutykos. Ezt nem tudom megérteni. Használják az autót és ennyi, nem érdekli őket, csak induljon be és vigye el őket kényelemben. Az, hogy ezt meddig tudja majd teljesíteni az autó, nem számít.
Szerinted mi lenne a helyes vélemény?
B: A helyes irány az lenne, ha megbecsülnék és értékelnék az autót, és nem csak az autóvásárlás utáni második hétig.
Ha lelaknak egy autót, akkor azt később nem fogják tudni olyan áron eladni, amilyet szeretnének érte kapni. Azt én mindenféleképpen pozitívumnak tartom, hogy ezeknél az autóknál még legalább elképzelhető egy második tulajdonos. Most kezdenek belépni az újkori Daciak a használt autó korba, szóval majd most ugrik a majom a vízbe, hogy mégis milyenek minőségre. Ritka és kevés Daciat számítanak be hozzánk, de amiket beszámolunk, azok általában továbbra is megbízható autók konstrukciós hibák nélkül. Nem zörög, nyöszög, csak annyira amennyire egy ilyen autó új korában is.
Persze ez is függ a gazdától. Ha féltengelyesre hajtotta a 4-esen, akkor az nem lesz egy jó használtcikk. De ez meg nem az autó hibája.
Látsz esélyt a javulásra?
B: Nem, de ez nem a vevők hibája, autóipari trend a hanyatló minőség.
A megbecsülés, értéktárgyainkra való vigyázás túlmutat az autón. Fejben kellene változni, azt meg ma már nem lehet. „Nincs semmire sem időm, nem hogy energiám. Ha ez rossz, vagy elromlik, lesz másik.” A nagyon kispénzű ember meg muszájból vigyáz a dolgára, nem azért neki az a szíve csücske.
Ha már autóvásárlás: mi a véleményed a Daciáról?
B: Olcsón lehet hozzájutni a mai árszínvonalhoz képest, de nem egy olcsó autó. Vannak hibái, amelyeket elkövetni talán 2018-ban már nem illene, a többi gyártó viszont annyira elrúgta a pöttyöst árazásban, hogy belefér. Amíg egy középkategóriás autóért ki kell tenni 6-7 milliót, addig 4 millióért egy jól felszerelt Dusternek igenis van létjogusultsága. Véleményem szerint a jelenlegi kínálatból az a legjobb autó. Még ha sokaknak nem is megoldás, de minőségre a Duster győz autóvásárlás terén.
Fotó: [Unsplash]