Interjú: Használt autók nyomában

Új formátumot kipróbálni mindig jó dolog, ezért most egy interjú következik, amiben a használt autók megvásárlása előtti kutatásról írunk.

Pár szó interjúalanyunkról

B utolsó évét töltő főiskolás, aki a szakdolgozata írása mellett teljes állásban dolgozik a kereskedelmi szektorban. Lelkes, huszas évei közepén járó fiatal felnőtt, aki a függetlenedés egyik első lépéseként szeretne egy korrekt használt autót vásárolni. Kelet-Magyarország egyik nagyobb városában lakik, dolgozik és tanul.

Amikor megszületett az autóvásárlás gondolata, mire tervezted használni?

Az elsődleges cél az volt, hogy mobilisabb legyek és ne kelljen a tömegközlekedést használnom, igazodnom hozzá. Egyébként hétköznapi célokra gondoltam: utazás, mászkálás, munkábajárás, ügyintézés, kirándulás a haverokkal.

Mikor és hol kezdtél el először nézelődni használt autók kapcsán?

Használtautó.hu, Jóautók.hu. Ez a kínálatra igaz, egyébként pedig a Totalcaron, később a Vezess.hun nézelődtem cikkek és tesztek kapcsán. A konkrét vásárlási szándék azóta van meg, mióta elkezdtem az iskola mellett dolgozni. Ez körülbelül fél évet jelent. Előtte is érdekeltek az autók, de saját kereset híján ennyire specifikusan és valódi szándékkal nem tájékozódtam, maximum szórakozásból átfutottam a hirdetéseket, hogy mi mennyiért megy.

Mióta van jogosítványod? Mennyi gyakorlatod van a témával kapcsolatban?

2012-óta van jogosítványom, a családi szekeret vezetem legtöbbet, viszont a munkámból kifolyólag az utóbbi időben rengeteg típust volt szerencsém rövidebb ideig kipróbálni. Ez is segített abban, hogy a valódi igényeimet egy autó felé megtudjam fogalmazni.

Mi volt az eredeti koncepció és mennyit akartál rá szánni?

Eleinte egy néhány százezres gépjárműben gondolkodtam, amit nem kell sajnálni. Gombokból fenntartható igénytelen jószágot kerestem, aminek a kasztniján az esetleges rutintalanáságból adódó sérülések elférnek és a pénztárcát sem terheli túlságosan.

Milyen tapasztalatokkal gazdagodtál a keresés során a használt autók kapcsán?

Az utóbbi egy évben merült fel egyre többet a téma édesapámmal, aki maga is kedveli és szereti az autókat. Vele jártunk utána az éppen megtetsző típusoknak, elolvastuk a teszteket,fórumokat, véleményeket, igyekeztünk a főbb típushibáknak utánajárni. Összeszedtük, hogy mit érdemes egy használt autón megnézni, mire kell figyelni. Pár apróbb trükk és praktika elsajátítása úgy gondolom, hogy már sikerült is, így felkészültebben megyünk neki a vásárlásnak, ha eljön az ideje.

Apropó, lehet hogy ez is érdekelhet  Suzuki alkatrészek javítása: profi segítség

És hogy miért nem vettünk még autót? Részben azért, mert nem sikerült elérni azt az összeget ami a jelenlegi elképzelésemhez elegendő lenne. A családban van egy 2015-ös Mazda 3, amit bár a tulajdonosok még nem akarnak belátni, de az új családtag érkezésével rohamléptékkel kinőnek majd. Ez a titkos favorit.

A második ok, amiért még nem történt meg a vásárlás, az maga a kínálat, pontosabban annak szegényessége és rizikófaktora. Nem akartam boyracer lenni, a korombeli fiatalokhoz képest unalmas autók érdekelnek: nem érint meg sem a BMW E36/E46, sem az Audi A6 vagy másik hasonló kategóriájú gép. Dohányozni sosem dohányoztam, így a smoke and charmból már csak a másik fele lehetséges, de azt hiszem egy lerúgott Golf IV-es sem az a tipikus csajozos autó. Számomra egy kényelmes, csendes, nagy utazószedán a tökéletes autó, így jutottam el végül a Suzuki Swifttől a Mazdákig. Szerintem a Mazda különösen manapság lett erős márka, mert szembe megy a downsizingal és régi egyszerű technikát ad ki 2018-ban, amihez valószínűleg még 20 évig érteni fognak a szerelők. Ez viszont a legmodernebb vívmányokkal felszerelt prémium autókra vagy a 0.9-es turbófeltöltős mini sárkányokra nem igaz.

Az itthoni használt autó piacon magánszemélytől tuti autót venni talán nehezebb mint megnyerni a lottót. Mindenki próbálja ki: üsse be a paramétereket a használautó.hu-n és szembetalálja magát a rendszám nélküli, kitakart, olykor még matricanélküli kocsikkal. Bizományos értékesítés és társai szóba sem jöhetnek számomra, a külföldről behozott autók előéletét pedig úgysem lehet lekövetni. Ha profi a kereskedő, akkor csak a nagyon jól tájékozott, tapasztalt kereső fog rájönni, hogy nem magánszemély az eladó. A “járművek ugyanitt” nevű gombra vagy feliratra érdemes figyelni, ha ezt látjuk, akkor értelemszerű a dolog, valószínűleg nem az osztrák orvos házaspár egy szem autóját fogjuk ott találni, ahová invitálna a nepper.

Apropó, lehet hogy ez is érdekelhet  Kiegészítők a traktorokhoz

Néztem G Astrát, H Astrát, Golfokat, vasaló Swiftet, Corollát, Almerát, Volkswagen Borát, Passatot, Audi A3-at, Skoda Octaviát, gyakorlatilag minden középkategóriás autót, ami 2004-től kezdve népszerű volt itthon.

Ma hogy áll a koncepció?

Motorikusan a szívó benzinesek mellett tettem le a voksom, mert velük talán a legtervezhetőbb az élet. Nincsenek bennük részecskeszűrők, kettőstömegű lendkerekek és egyéb sok százezres tételek. Hozzá kell tennem, nem vagyok szerelő és nem is szándékozok komoly barátságot kötni velük. A sokat hallott álomtriumvirátus a következő:

  • fogyasszon keveset
  • legyen megbízható
  • olcsó legyen a fenntartása

Persze tudom, a hármasból maximum kettőt lehet választani. Szerencsére a fogyasztás részben vezetéstechnika-, részben lábméretfüggő, így azon lehet kozmetikázni.

A felsorolt autók mellett számomra mindig is favorit volt a Mazda 3: megfogott, megtetszett és jókat is hallottam róla. Egyedül a rozsdásodás, ami a kis terveimnek megálljt parancsolt. Nagyon ritka a valóban rozsdamentes példány, a felületi korróziót pedig könnyen el lehet tünteni, így a szemrevételezés során ha lehet, alá kell nézni. Természetesen ha komolyabban érdekel a konkrét darab, akkor szerelővel vagy márkaszervízzel át kell vizsgáltatni az autót. Ezzel ha kockázatmentes autót nem is, de egy roncshalmazt biztosan nem fogunk vásárolni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük