Következő cikkünkben a három fő hibrid hajtásrendszerről lesz szó, illetve röviden szót ejtünk a Suzuki hibridek kapcsán is. A Suzuki a rendszerváltás után hamar nagyberuházóként jelent meg az országban. A Magyar Suzuki Zrt. 1991-ben alakult, az autógyártás 1992 óta működik az esztergomi gyárkomplexumban. A kilencvenes évektől kezdve a szupermini kategóriájú Suzuki Swift (a japán piacon…
A Suzuki a rendszerváltás után hamar nagyberuházóként jelent meg az országban. A Magyar Suzuki Zrt. 1991-ben alakult, az autógyártás 1992 óta működik az esztergomi gyárkomplexumban. A kilencvenes évektől kezdve a szupermini kategóriájú Suzuki Swift (a japán piacon a Suzuki Cultus második generációja) népautó lett hazánkban. A Suzuki Cultus adta a General Motors M-platformjának alapját is, így rengeteg különböző rokontípusa volt, például a Pontiac Firefly, a Geo Metro vagy a Subaru Justy is. A gyártó évtizedes jelenlétének, korrekt árainak és a stabil Suzuki alkatrész kínálatnak köszönhetően továbbra is népszerű választás a magyar vásárlók körében.
A hibrid hajtásrendszer három fő típusa
- mild vagy lágy hibrid,
- teljes,
- plug-in, azaz elektromos hálózatról is tölthető hibrid.
Mi az a mild vagy lágy hibrid?
A mild vagy lágy hibrid rendszert kompakt méretű autókban találjuk meg. A lényege, hogy az autó generátora motor funkcióval is rendelkezik: olyan helyzetekben, amikor a motor üzemanyag fogyasztása megnő, a hajtásba besegítve igyekszik csökkenteni azt. (A generátor neve ebben a rendszerben ISG.) A lágy hibridek automatikus start/stop rendszere leállítja az autó motorját, amikor szükséges, induláskor pedig az elektromos hajtássegítő rendszer gyors és halk működéssel támogatja a jármű gyorsítását. A hajtássegítő rendszernek plusz akkumulátora van. Lassításkor a generátor a kinetikus energia konvertálásával tölti mindkét akkumulátort.
A lágy hibrid esetén az elektromos rendszernek csupán hajtássegítő szerepe van. A Suzuki esetében kétféle mild hybrid létezik: a 12V-os és a 48V-os rendszer. A 12V-os rendszer az ISG indítógenerátorból és a kiegészítő akkumulátorból áll, míg a kicsit erőteljesebb 48V-os rendszer részét képezi egy inverter is. A lágy hibrid rendszer csökkenti a fogyasztást és a károsanyag kibocsátást hajtássegítő kiegészítőként, de az autó csak rövid ideg, illetve a 48V-os rendszerrel csak alacsony sebességig megy EV módban, illetve a kiegészítő akkumulátor sem tölthető külsőleg.
Az SHVS mild hybrid rendszer működését ez a videó mutatja be részletesebben:
Mi az a teljes hibrid?
A teljes hibrid a lágy hibridnél nagyobb teljesítményű motorral és nagyobb kapacitású akkumulátorral bír, amely lehetővé teszi, hogy az autó csak elektromos hajtással, azaz EV módban is közlekedni tudjon. 2021. októberében, azaz a cikk írásakor a Suzuki Swace a gyártó teljes hibrid modellje a hazai piacon. A modellben egy 1.8 literes benzines motor található meg, illetve a rövidebb hatótávon és alacsonyabb sebességen működő hibrid hajtásrendszer. A fékezés és lassítás során szintén töltődik az akkumulátor, és szintén nem tölthető külső hálózatról.
A cél is hasonló, mint a mild hybridnél: csökkenteni a fogyasztást és károsanyag kibocsátást, illetve növelni a vezetés kényelmét a halkabb és lágyabb működéssel.
Mi az a plug-in hibrid?
A plug-in hibrid akkumulátora elektromos hálózatról is tölthető, az autó pedig a Suzuki hazai honlapja szerint akár 75 kilométert is képes megtenni teljesen elektromos hajtással EV módban.
Milyen Suzuki hibridek érhetők el Magyarországon?
A cikk készültekor (2021. október) a magyar hivatalos honlap szerint a következő Suzuki hibridek közül válaszhatnak a hazai vásárlók:
- 12V-os lágy hibrid rendszer:
- Swift,
- Ignis,
- 48V-os lágy hibrid rendszer:
- Vitara,
- SX4 S-Cross,
- Swift Sport,
- Teljes hibrid:
- Swace,
- Plug-in hibrid:
- Across.