Milyen a jó webáruház?

A hazánkban is gombamód szaporodó webáruházak a bizonyítékai annak, hogy egyre kevesebben vonakodnak a termékek online beszerzésétől. A netes vásárlás rengeteg előnnyel bír, hiszen időt és költséget spórolhatunk azzal, hogy otthonunk kényelméből hasonlítjuk össze és rendeljük meg a dolgokat, amelyeket egyébként hosszas keresgéléssel tudnánk beszerezni. Cikkünkben összeszedtük a jó webáruházak pozitív jellemzőit azoknak, akik esetleg egy saját online árusítófelület létrehozásán gondolkodnak.

Egy webáruház designja akkor jó, ha a felhasználó számára áttekinthető és mindent könnyedén megtalál, amit keres az oldalon. Minél egyszerűbb és intuitívabb egy webshop kezelése, annál nagyobb az esélye, hogy vissza fog térni egy következő vásárlás, vagy akár csak általános nézelődés miatt. Fontos, hogy ne csak maga a kezelőfelület, hanem a különböző termékosztályok és címkék is megfelelően legyenek elrendezve.

Az egyes termékeknél fontos, hogy teljeskörű leírást adjunk, illetve a rendszer részét képezze a felhasználói visszajelzéseket kezelő modul is. Csupán nyers adatokat, vagy átlagokat megjeleníteni nem feltétlenül célszerű, érdemes mindenhol a jó minőségű szöveges tartalom megjelenítésére törekedni. A részletesebb felhasználói vélemények sokat segíthetnek az eladónak és a vásárlóknak egyaránt, hiszen ki lehet szűrni velük a rosszabb minőségű vagy népszerűtlen termékeket. Hasznos, ha az egyes árudaraboknál releváns ajánlott termékek is megjelennek.

Külsőségek szempontjából sokat jelent az is, hogy az egyes termékeknél legyenek jó minőségű képek. Sokan esnek abba a hibába, hogy kisfelbontású, túltömörített képekkel illusztrálnak valamit, ez azonban nem igazán vonzó a vásárlók számára. Túlzásba sem érdemes esni, mivel az óriási felbontású vagy rosszul tömörített formátumú képek lassíthatják az oldalt és gyakran feleslegesek is. Érdemes az arany középutat keresni, hogy az asztali gépek és a mobiltelefonok kijelzőjén is megfelelő minőséget kaphasson a felhasználó.

A tartalom mellett az oldalsebességet is érdemes optimalizálni. Asztali gépek esetében már régóta, mobiltelefonokon pedig idén nyártól kezdve játszik közre a Google keresési találatok meghatározásánál a betöltési idő. Érdemes kerülni az elavult és túlbonyolított webáruház- és adatbáziskezelő-rendszereket, illetve az előző bekezdésben említett óriási képeket is. Azt azonban ne feledjük, hogy semmiféleképpen se kössünk kompromisszumot biztonság terén! A felhasználók és saját adataink védelméért minden tőlünk telhetőt meg kell tenni.

Az áttekinthetőséghez és a teljes leírásokhoz kapcsolódik a jó keresés funkció megléte is. Érdemes úgy felépíteni a kereső felületét, hogy a felhasználó ne vesszen el az adatmennyiségben, de azért kellő mértékben le tudja szűkíteni a számára szükséges termékek körét is. Összehasonlítás funkció integrálásával is segíthetjük a vásárlást, ha több, hasonló termék is szerepel honlapunkon.

Sokak számára a fizetési rendszer bonyolultsága az, ami miatt nem huzakodnak a netes vásárlástól. A fizetési folyamatot úgy építsük fel, hogy könnyen tudjanak tájékozódni a különböző menüpontok között. Kialakítása sugalljon bizalmat, biztonságot. Természetesen a külsőségek mellett jó szolgáltatást is kell nyújtani, de ez magától értetődő dolog. A felhasználók számára biztosítsunk több kommunikációs csatornát és a támogatási rendszer mindig legyen jól kiépített, naprakész.

A jól felépített, könnyen adminisztrálható webáruház és a raktározási rendszer megfelelő kiépítése ütőképes kombinációt jelenthet azok számára, akik a piac dinamikus változásait szeretik kihasználni. Példaként az utóbbi időben a különböző netes boltokban felbukkanó gluténmentes termékcsoportokat hoznám fel. Az orvostudomány fejlődésével egyre több embert, gyermeket és felnőttet diagnosztizálnak ezzel a komoly egészségügyi problémával, amely rövid távon rosszullétet, hasmenést, émelygést, hosszabb távon hiánybetegségeket, vagy akár idegi és fogamzási rendellenességeket is okozhat. Mivel gyógymódja nincs, ezért a betegek egész életükben diétára kényszerülnek. A gluténmentes termékek forgalmazása komoly lehetőséget jelent a kereskedők számára, hiszen a boltok polcain nem feltétlenül található meg minden szükséges áru. A webáruházakkal egyaránt jól a vevő is, hiszen a keresgélés és a termékek összehasonlítása már nem jár együtt a rohangálással, illetve az eladó is, mivel egy jó rendszerrel átlátható módon intézheti eladásait és készíthet aranyat érő statisztikákat is. A hétköznapi boltok a fizikai kiszolgálás nehézsége miatt nem biztos, hogy lépést tudnak tartani a folyamatosan változó termékpiaccal, mint a kisebb raktárral dolgozó, dinamikusan módosuló termékpalettát kínáló webáruházak.

Végül, de nem utolsó sorban a webáruházak egyik hasznos kellékét, a támogató blogokat említeném. Egy jó blog úgy segít eladni a termékeket, hogy közben releváns tartalmat biztosít. Nem csupán bővített termékleírásokra van szükség, hanem élvezetes, hasznos cikkekre, amelyek különböző tippekkel, vagy esetleg csak érdekességekkel látják el a leendő vásárlókat. Itt a Humanity Tudástárat hoznám fel, amely a Humanity Áruház kiegészítő blogja. Az olvasók számára rengeteg hasznos tudnivalóval szolgál az oldal, önmagában is értékesnek nevezhető.

elektronikus kereskedelem

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.