Autó Németországból

autó németországból

Aktuális témánk hosszú ideje foglalkoztat megannyi potenciális használtautó vásárlót és kereskedőt: megéri e az autó Németországból és mire kell figyelni?

Gyors áttekintés: mire ügyelj használtautó vásárláskor?

  • Fizetés csak akkor, ha már átvizsgáltad az autót és jogilag is mindent rendben találtál.
  • A típus pontos ellenőrzése, jellemző hibáinak felderítése, a buktatók tisztázása. (Biztonsági információk, drága meghibásodások, alkatrész-utánpótlás, ismeretek a fenntartásról és karbantartásról.)
  • Az autó előéletének, szervízhátterének, jogi státuszának és eladójának pontos felderítése a JSZP vagy külső megbízott segítségével. 
  • Személyes ellenőrzés szakértővel az oldaladon vagy akár részletes vizsgálat megbízható szervízben.
  • Próbaút.
  • Biztosítás, biztosítás, biztosítás.
  • A hazai forgalomba helyezés feltételeinek 110 százalékos ellenőrzése: ne akkor érjen meglepetés, amikor a több százezres drága vizsgán megbukik az autó!
  • Az autonavigator.hu cikke azt is említi, hogy még magánszemélytől való vétel esetén is törvényi védelemben részesül a vásárló. Hasznos információ.

A 2020-as szigorításról a külföldről behozott autók honosítása kapcsán

Fontos tudni, hogy a Magyar Közlöny 2020/298-as számában megjelent változtatások jelentősen megnehezítették a külföldről behozott autók hazai forgalomba helyezését. Ezek a változtatások részben orvosolni próbálják azt a problémát, hogy sok, főleg EU-ból származó elhanyagolt, rossz műszaki állapotú és tisztára mosott múltú használtautó folytatja “pályafutását” a hazai utakon a lecserélést követően. A Totalcar.hu cikke értemezte a változtatásokat a honosítás kapcsán:

  • Az 1999. december 31-e után más Európai Unió tagállamból származó autók érvényes külföldi műszakiját csak akkor honosítja a hazai hatóság, ha a tulajdonosnak megvan az autó COC papírja vagy EK-típustábla található az autón. A COC, teljes nevén Certificate of Conformity egy gyártók által kiadott dokumentum, mely ez Európába szánt autókhoz mellékeltek. A COC és az EK-típustábla igazolja, hogy az autó megfelel az európai követelményeknek.
  • EK-típustábla, COC vagy az európai követelményeknek való megfelelőséget igazoló dokumentum nélkül az autót külön vizsgálatra küldik, amelyhez külső szakértőt is alkalmaznak, ára pedig 300 ezer forint felett van. Hiába van az autónak érvényes külföldi műszakija és forgalmija, az említett dokumentumok nélkül is vizsgaköteles. NAGYON FONTOS, hogy ezen a vizsgán bizony MEGBUKHAT az autó. 
  • A 6 évnél régebbi, 160 ezer kilométernél többet futott és “láthatóan füstölő” autókat környezetvédelmi vizsgálatra küldik. Ha az autó megbukik a vizsgán, addig nem kaphat rendszámot, amíg a műszaki problémáit nem javítják ki.

Röviden: a honosítás szigorúbbá vált, a COC dokumentum vagy EK-típustábla nélküli autók külön vizsgálaton kell, hogy részt vegyenek, ami igen költséges és szigorú. A 6 évnél régebbi, 160 ezer kilométernél többet futott vagy észrevehetően füstölő autóknak környezetvédelmi vizsgálatra kell mennie, amit ha elbuknak, a javítás végéig nem kaphatnak hazai rendszámot. 

Autó Németországból – a behozatali ügymenet röviden

Fontos: érdemes felkeresnie egy szakértőt németországi cégautó vásárlása és üzemeltetése kapcsán. A hazaiakhoz képest eltérőek a jogi szabályok, illetve a lehetséges kedvezmények is.

Az alapjarat.hu cikkében foglalták össze az autó behozatala kapcsán az ügymenetet:

  1. Részletesen ki kell vizsgálni az autó előéletét, értelemszerűen harmadik fél bevonásával is. Itthon a JSZP sokat segít, de az csak az a hazai rendszámos autókra érvényes. 
  2. Végezz részletes helyszíni ellenőrzést és vigyél magaddal szakértőt is!
  3. Használj kétnyelvű adásvételi szerződést!
  4. A szállítás menete:
    • Az autót vezetve ideiglenes rendszámmal: az autó Németországból úgy jöhet haza, ha ideiglenes rendszámot igényelnek hozzá. Ott személyhez és nem a járműhöz tartozik a rendszám, ebben eltér a hazai szabályoktól.
    • Röviden: ha olyan országból jön az autó, ahol a járműhöz rendelik a rendszámot, hazaszállítható, de nem üzemeltethető hosszú távon. Érvényes biztosítással kell rendelkeznie! (Bővebben a cikkben.)
    • Tréler: fontos a tulajdonjogot bizonyító dokumentumok megléte.
  5. Vám és ÁFA, továbbá VPID vagy EORI szám igénylése.
  6. NKH ügymenet: forgalomba helyezés, honosítás, származás ellenőrzés és eredetiségvizsgálat. Az előző pontban említett dokumentumok itt jelennek meg!
  7. Regisztrációs adó.
  8. Kötelező gépjármű felelősségbiztosítás kötése.
  9. Forgalomba helyezés.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.